Ucz się z rabatem 20%

Szachy: zasady gry dla początkujących

Wprowadzenie do szachów

Szachy to gra planszowa dla dwóch osób, która odbywa się na szachownicy składającej się z 64 pól ułożonych w 8 rzędach i 8 kolumnach. Każdy gracz ma na początku 16 figur: jednego króla, jedną królową (hetmana), dwie wieże, dwóch skoczków (konie), dwóch gońców (biskupi) i osiem pionków. Celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika.

Szachownica

Szachownica to kwadratowa plansza, która składa się z 64 pól w dwóch kolorach: jasnym i ciemnym, ułożonych naprzemiennie. Pionki i figury poruszają się po szachownicy według określonych zasad.

Rozstawienie figur

Na początku gry figury są ustawione w następujący sposób:

  • Rząd 1 (dla białych) i Rząd 8 (dla czarnych): wieże na polach a1 i h1, skoczki na polach b1 i g1, gońce na polach c1 i f1, król na polu e1 i hetman na polu d1.
  • Rząd 2 (dla białych) i Rząd 7 (dla czarnych): pionki na wszystkich polach.

Ruchy figur

Każda figura w szachach porusza się w specyficzny sposób:

  1. Król: Król porusza się o jedno pole w dowolnym kierunku: w pionie, w poziomie lub po skosie.
  2. Hetman (Królowa): Hetman porusza się o dowolną liczbę pól w pionie, poziomie lub po skosie.
  3. Wieża: Wieża porusza się o dowolną liczbę pól w pionie lub poziomie.
  4. Goniec: Goniec porusza się o dowolną liczbę pól po skosie.
  5. Skoczek (Koń): Skoczek porusza się w kształcie litery „L”: dwa pola w jednym kierunku i jedno pole w kierunku prostopadłym. Skoczek jako jedyna figura może przeskakiwać inne figury.
  6. Pionek: Pionki poruszają się do przodu o jedno pole, ale w swoim pierwszym ruchu mogą poruszyć się o dwa pola. Pionki biją inne figury tylko po skosie o jedno pole do przodu.

Specjalne ruchy

  1. Roszada: Specjalny ruch króla i wieży, który ma na celu ochronę króla. Król przesuwa się o dwa pola w stronę wieży, a wieża przeskakuje nad królem i ląduje na polu obok króla. Roszada może być wykonana tylko wtedy, gdy król i wieża nie ruszały się wcześniej, pola między nimi są puste, i król nie znajduje się pod szachem.
  2. Bicie w przelocie: Specjalne bicie wykonane przez pionka. Jeśli pionek poruszy się o dwa pola do przodu ze swojej początkowej pozycji, a przeciwnik ma pionka na sąsiednim polu w tej samej linii, przeciwnik może zbić tego pionka jakby przeszedł tylko jedno pole do przodu.
  3. Promocja pionka: Kiedy pionek osiągnie ostatni rząd szachownicy, może zostać zamieniony na hetmana, wieżę, gońca lub skoczka, w zależności od wyboru gracza.

Zawalcz z nami i stań się mistrzem szachów! Sprawdź!

Cel gry

Celem gry w szachy jest zamatowanie króla przeciwnika. Mat oznacza, że król przeciwnika znajduje się pod atakiem (szachem) i nie może wykonać żadnego ruchu, aby uciec z ataku.

Szach

Kiedy król znajduje się pod bezpośrednim atakiem przeciwnika, mówi się, że jest w szachu. Gracz musi wykonać ruch, aby usunąć szach:

  1. Przesuwając króla na bezpieczne pole.
  2. Zbijając figurę atakującą króla.
  3. Przesuwając inną figurę między królem a atakującą figurą.

Mat

Mat to sytuacja, w której król jest w szachu i nie ma możliwości ucieczki. Gracz, który zamatował króla przeciwnika, wygrywa grę.

Pat

Pat to sytuacja, w której gracz nie znajduje się w szachu, ale nie może wykonać żadnego legalnego ruchu. Gra kończy się remisem.

Podsumowanie

Szachy to fascynująca gra strategiczna, która rozwija myślenie logiczne i zdolności planowania. Znając zasady gry i ruchy figur, możesz rozpocząć swoją przygodę z szachami i doskonalić swoje umiejętności.

CZYTAJ TAKŻE: Szachy dla dzieci – jak zacząć i czy w ogóle warto?

Sprawdź również

O nas

Wspólnie z naszymi Uczniami i
Rodzicami tworzymy świat
edukacyjnej przygody. Najlepsze, co
możemy im podarować, to
możliwość rozwoju i odnalezienia
swojej pasji.

Zapisz się do newslettera

Wpisz swój adres e-mail aby
zapisać się do newslettera i być na bieżąco z artykułami i wiedzą.

Śledź nas w social mediach